ישראל מול יעדי האקלים ל־2030: איפה אנחנו עומדים היום?

מדיניות ירוקה או הצהרות ריקות? סקירת עומק של מצב האקלים בישראל ערב העשור הקריטי

כשהעולם התעורר למשבר האקלים, ישראל לא נותרה אדישה. בשנים האחרונות הציבה המדינה יעדים שאפתניים והצטרפה להסכמים בינלאומיים במטרה להפחית את פליטות גזי החממה, לקדם מקורות אנרגיה מתחדשת ולשנות את תרבות הצריכה. בשנת 2021 חודשה מחויבותה להסכם פריז, תוך הצגת תוכנית כוללת להפחתת פליטות בשיעור של 27% עד לשנת 2030 – יעד שנחשב לבסיס צנוע אך קריטי לשינוי מגמה.

המסמך הרשמי כולל יעדים כגון מעבר ל־20% אנרגיה מתחדשת, הורדת השימוש בדלקים מזהמים, שיפור התחבורה הציבורית, עלייה בשיעורי המחזור, ועידוד בנייה ירוקה. אולם בחינה יסודית של ההתקדמות בפועל מעלה תמונה מורכבת הרבה יותר, ולעיתים גם מדאיגה: בעוד ההצהרות ממשיכות להישמע בכל דיון תקשורתי או נאום פומבי, נתוני השטח מספרים סיפור אחר לגמרי.

הפער בין היעדים למציאות אינו נובע רק מחוסר עשייה. לעיתים מדובר בחסמים רגולטוריים, התנגשויות בין משרדי ממשלה, או התנגדות מצד בעלי אינטרסים כלכליים. אך בסופו של דבר – השאלה היא אחת: האם מדינת ישראל תוכל לעמוד ביעדים הסביבתיים שהיא עצמה קבעה, או שמא נצפה שוב בהתדרדרות איטית תחת כותרת "התכוונו, אבל לא הצלחנו"?

הפליטות לא יורדות – הן פשוט זזות לאט מדי

על פי הדו"חות הרשמיים של המשרד להגנת הסביבה לשנת 2024, חלה ירידה של כ־5% בלבד בפליטות גזי החממה לעומת 2015. מספר זה רחוק מאוד מהיעד הממשלתי. פליטות גזי חממה ממשיכות להגיע מריכוזים של תחבורה פרטית, תחנות כוח מבוססות דלקים פוסיליים, ומפעלי תעשייה שאינם מחויבים לצמצום בפועל.

בעוד שהמעבר לשימוש בגז טבעי תרם להפחתה זמנית בזיהום, הוא עדיין מהווה מקור פחמני בעייתי שאינו מאפשר הפחתה עמוקה לאורך זמן. החשמל בישראל אמנם מייצר פחות פיח מבעבר, אך גם פחות ממה שמצופה במדינה המובילה טכנולוגית. מה גם, ששיעור ההשקעות באנרגיות לא מזהמות נותר נמוך ביחס לפוטנציאל.

לא ניתן להתעלם מהתחושה הרווחת בקרב אנשי מקצוע ואקטיביסטים סביבתיים, שלפיה ההנהגה רואה ביעדי האקלים בעיקר מסר סמלי. בפועל, ישראל לא נקטה בשורת מהלכים מקיפים שיבטיחו ירידה קבועה בפליטות.

אנרגיה מתחדשת – האפשרות שמחכה לפריצה

ישראל אמנם מדינה קטנה, אך היא ממוקמת באחד האזורים השמשיים ביותר על פני כדור הארץ. מהבחינה הזו, השמש היא משאב לאומי, אולי יותר מגז או פוספטים. ובכל זאת, שיעור האנרגיה המתחדשת מתוך כלל ייצור החשמל עמד ב־2024 על כ־11% בלבד – כמעט מחצית מהיעד הרשמי ל־2030.

תחום הפאנלים הסולאריים אמנם זוכה לפופולריות בקרב משקי בית וחקלאים, אך חוסר סנכרון בין הגופים הרגולטוריים, היעדר מדיניות תמרוץ ברורה לרשת החשמל, והליך ביורוקרטי ארוך בהתקנת מערכות – כל אלה מאטים את התהליך. מתקני אגירה חשמליים החלו להופיע, אך רובם עדיין בשלב הפיילוט.

הבעיה המרכזית אינה הטכנולוגיה – היא מוכחת ומוכנה. הקושי טמון באקלים הרגולטורי והפוליטי. מדיניות לא עקבית מרתיעה יזמים, והיעדר תוכנית לאומית ברורה מקשה על בניית תחזיות תפעוליות או כלכליות ארוכות טווח.

תחבורה ציבורית ותחבורה חשמלית – איפה הכיוון?

התחבורה בישראל מתנהלת בנתיב הפוך לשאר היעדים הסביבתיים. המדינה חווה גידול שנתי במספר הרכבים הפרטיים, בעוד התחבורה הציבורית נותרת בעייתית מבחינת זמינות, אמינות, ותכנון עירוני. הקווים עמוסים, הפרויקטים נתקעים, ותשתיות התחבורה החכמה עדיין בחיתוליה.

המעבר לרכב חשמלי אומנם החל, אך הוא מתנהל באיטיות – בעיקר בשל חסמים כמו עלות רכישה גבוהה, תשתית טעינה מוגבלת, וחוסר מודעות ציבורית. לצד זאת, חניונים ומוסדות ציבוריים עדיין אינם מחויבים להקצות עמדות טעינה.

המהלכים שכן התבצעו – רכישת אוטובוסים חשמליים, תכנון קווים עירוניים חשמליים ומכרזים לשדרוג תשתיות – התעכבו לא אחת בגלל בירוקרטיה או מחסור בתקציבים. המדינה חייבת להחיל שינוי יסודי בתכנון התחבורה, אחרת פליטות המגזר הזה ימשיכו לעלות גם בשנים הקרובות.

חוק האקלים – מבטיח שלא הגיע ליישום

חוק האקלים נחשב לאבן יסוד בכל מדינה המתכוונת להתמודד ברצינות עם שינויי האקלים. בישראל נוסחו הצעות חוק שונות, שמטרתן לקבוע מסגרת חוקית ויעדים מחייבים להפחתת פליטות. אך נכון להיום, אף אחת מההצעות לא עברה את כל שלבי החקיקה.

החוק המדובר אמור היה להגדיר סמכויות בין־משרדיות, להקים רשות אקלים עצמאית, ולקבוע חובת פעולה לכל גורם ממשלתי, עסקי ומוניציפלי. עם זאת, הוא נתקל בהתנגדות מצד גורמים תעשייתיים שטענו לפגיעה בפעילות הכלכלית, וכן בלחצים פוליטיים ותקציביים.

העובדה שאין כיום חוק אקלים מחייב בישראל מונעת קידום מדיניות כוללת. ההיעדר הזה פוגע בהשקעות, יוזמות פרטיות, ואמון הציבור במערכת כולה. חקיקה סביבתית אינה מותרות – אלא בסיס לפעולה.

מחזור ופסולת – מציאות עגומה

בישראל, רק מעט יותר מ־20% מהפסולת מוצאת את דרכה לתהליכי מחזור. נתון זה נמוך בהרבה מהממוצע האירופי ומהיעדים שהוגדרו בתוכניות העבודה הממשלתיות. הסיבות מגוונות: היעדר הפרדה במקור, תשתיות לא מספקות, מיעוט מתקני מיון והיעדר אכיפה אפקטיבית.

במקומות שבהם כן מתקיים מיחזור – קיים לרוב פער בין ההצהרה לבין היישום בפועל. חלק מהפסולת המופרדת מוחזרת לאתרי הטמנה בשל בעיות לוגיסטיות או עלויות שינוע. גם יוזמות לאיסוף פסולת אורגנית או חינוך סביבתי מתקשות לשרוד ללא תקצוב ויציבות מוסדית.

אף שישנם מיזמים עירוניים בולטים, ולצדם יוזמות קהילתיות כגון מחסני יד שנייה, סדנאות תיקון ושווקי אפס פסולת, עדיין מדובר בפעולות מקומיות שאינן משנות את התמונה ברמה הלאומית.

מה קורה בשטח – נקודות אור בתוך מציאות סבוכה

לצד הפערים, ישנם תחומים שבהם ישראל דווקא בולטת לטובה. תעשיית ההייטק המקומית נחשבת לחלוצה עולמית בטכנולוגיות אקלים. פיתוחים בתחום הניטור, הפחתת פליטות תעשייתיות, מערכות השקיה חכמות וניהול משאבי אנרגיה – כבר מיוצאים למדינות רבות.

גם מערכת החינוך החלה להפנים את חשיבות הנושא: נכתבו תוכניות לימודים חדשניות, נפתחו מגמות סביבתיות בתיכונים, ונרשמה עלייה בהשתתפות בני נוער בתנועות אקלים ובפעילויות שטח.

הצרכן הישראלי מתחיל אף הוא לשנות את דרכיו. חלה עלייה בקניית מוצרים ירוקים, שימוש חוזר, אימוץ תפריט מבוסס צומח, והתגברות העניין במותגים בעלי ערכים סביבתיים ברורים. מדובר עדיין בתופעה רחוקה ממסה קריטית, אך מגמת השינוי בהחלט קיימת.

סיכום: ישראל בצומת – הבחירה עוד בידיה

ישראל אינה עומדת כיום בקצב ההתקדמות שנדרש כדי לעמוד ביעדי האקלים ל־2030. רוב התחומים המרכזיים חורגים מלוחות הזמנים או פשוט מדשדשים. חקיקה תקועה, מערכת תחבורה מפגרת, מחזור חלקי, ופליטות שממשיכות לעלות – כל אלה מצביעים על חוסר מוכנות מערכתי.

עם זאת, זהו אינו גורל ידוע מראש. לישראל יש את הכלים, היכולות והכישרונות להתמודד. היא רק צריכה לבחור. הבחירה כרוכה בהחלטות קשות – אך גם באפשרויות רבות.

עתיד אקלימי אחראי דורש לא רק טכנולוגיה אלא מדיניות ברורה, חינוך עקבי, ומנהיגות שפועלת לטובת הדורות הבאים. כל עוד הדלת עדיין פתוחה, אסור לפספס את ההזדמנות.

כתבות מובילות